| Tilbake til Kvernberget.net · Forumregler |
Help
Search
Members
Calendar
|
| Welcome Guest ( Log In | Register ) | Resend Validation Email |
| Pages: (2) 1 [2] ( Go to first unread post ) | ![]() ![]() ![]() |
| enva |
Posted: March 01, 2010 06:14 pm
|
||||
![]() Tupolev Tu-134 ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Members Posts: 67 Member No.: 45 Joined: June 20, 2009 |
Snakk om å vri og vende på ting da. Skal det være så vanskelig å innse realiteten? -------------------- |
||||
| slankis |
Posted: March 01, 2010 08:51 pm
|
||
|
Ilyushin Il-96 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Members Posts: 258 Member No.: 32 Joined: February 24, 2008 |
Nå er vel du en av de man skal høre minst på av folk som rammer forskjellige forum, men følgende er fakta: Før: 5 ganger MOL-OSL daglig. Nå: 6 ganger MOL-OSL daglig. Snart: 6 ganger MOL-OSL daglig, men 7 på torsdager og fredager. Dette er overhodet ikke sammenlignbart med Color Air mot SAS og Braathens-historien. Vi måtte hatt 9-10 daglige. Og det er ingen som pøser på med nok kapasitet til å greie å skvise ut den andre. |
||
| flyKSU |
Posted: March 02, 2010 01:04 am
|
|
Administrator ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Admin Posts: 1444 Member No.: 1 Joined: July 07, 2007 |
Dog er det et faktum at det er overkapasitet på ruta Slankis, og i farten kan ikke jeg tenke meg noen annen grunn til at SAS hiver inn ekstra kapasitet nå enn for å vinne terreng. Det kunne visst ikke nettverksansvarlig i SAS heller.
|
| slankis |
Posted: March 02, 2010 01:59 pm
|
||
|
Ilyushin Il-96 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Members Posts: 258 Member No.: 32 Joined: February 24, 2008 |
Han sa da i artikkelen at han mente det skulle være grunnlag for disse to ekstra avgangene. Men det er klart at SAS ikke akkurat gjorde noen markedsføringsmessig genistrek da de svarte på Norwegians inntreden på Årø, og det er tydelig at de prøver å bøte litt på det nå. Er det flere flyseter enn det er behov for? Helt klart. Det er det også mellom Oslo og Bergen, Trondheim, Stavanger, Haugesund, Kristiansand, Ålesund, Kristiansund, Tromsø, Bodø osv. I 1997 fløy SAS 268K passasjerer mellom Oslo og Molde. Til sammenligning fløy de 158K mellom Oslo og Kristiansund. Nå har jo disse tallene endret seg til 2010, men om man legger de til grunn, så gir * fire frekvenser KSU-OSL 39,5K passasjerer per frekvens. * seks frekvenser MOL-OSL 44,7K passasjerer per frekvens. * sju frekvenser MOL-OSL 38,2K passasjerer per frekvens. Nå ligger Molde - hvis en for enkelhets skyld glemmer at ting heter helg og slikt, på 6,4 frekvenser, hvilket gir 39,8K passasjerer per frekvens. Muligens bør enkelte vurdere å diskutere overkapasitet på Kvernberget? Kanskje er seks daglige passende for Molde og 5-6 x Q400 bedre for Kristiansund? Gjennomsnittsprisen i 2007 på OSL-MOL var forøvrig høyere enn til KSU, og det samme var prisstigningen siden 2003. Kilde: http://www.toi.no/getfile.php/Publikasjone...4-2008-nett.pdf |
||
| flyKSU |
Posted: March 02, 2010 08:18 pm
|
||||
|
Administrator ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Admin Posts: 1444 Member No.: 1 Joined: July 07, 2007 |
Nå er det ganske gamle tall du viser til. Statistikken kan du få tolke som du vil. Jeg velger å holde meg til uttalelser fra både SAS og Offenberg, nemlig at ruta MOL - OSL har størst overkapasitet av samtlige innenriksruter i landet.
Så har vi enda en som var ute i media i dag. Offenberg sier følgende:
Dine påstander om at de to aktørene ikke driver priskrig, og ei heller prøver å presse ut hverandre henger med dette ikke på greip. Det er den eneste årsaken til at man øker slik man gjør. Videre, du kan fakisk ikke slå det faktum at denne ruta har langt flere seter tilbudt enn nødvendig ihjel med statistikk, og i alle fall ikke utdatert sådan. Det er mye som har skjedd siden 2008, KSU har blant annet fått vekk alle F50-avganger til OSL. Jeg tror ikke du skal bekymre deg for overkapasiteten på KSU med det første. På MOL vil det komme kutt. Det er både Offenberg, SAS og Norwegian klare over. Spørsmålet er hvem som brister først. |
||||
| GGENKB |
Posted: March 02, 2010 08:38 pm
|
|
Boeing 737-800 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Members Posts: 78 Member No.: 13 Joined: August 16, 2007 |
Da er sommerrutene lagt ut
Kvernberget får 3 avganger til/fra Oslo på ukedagene. Årø får 2 avganger med SAS og 2 avganger med Norwegian. Til og fra Bergen får Kvernberget 3 avganger mens Årø 2 avganger. Så får vi se hvilke signaler resultatene av dette trafikkmønsteret påvirker ruteopplegget i ettertid. |
| slankis |
Posted: March 02, 2010 09:59 pm
|
||
|
Ja, og det er et helvete å finne nyere. Spørsmålet er hva som har endret seg og hvor mye. Innenlands rutetrafikk KSU 2007: 265790, 2009: 266389. Ingen endring, med andre ord. Har trafikkfordelingen mellom rutene endret seg? Når åpnet ruten til Stavanger? Molde 2007: 363498, 2009: 329710. Men her kan vi anta cirka 20% vekst frem til august, som i 2010 vil tilsvare 38500 ekstra passasjerer i forhold til 2009, eller til sammen: 368210. I tillegg kan vi anta - utifra signaler i media - en viss trafikkflytning fra Bergen og Trondheim-rutene til Oslo-ruten. Jeg tror vi kan slå fast at å bruke tall fra 2007 faktisk er helt kurrant. Verden endrer seg ikke så dramatisk på Nordvestlandet fra år til år. Ellers: * Sju daglige er vi da heller ikke på ennå. Men sju avganger tett på helga, ja. * Priskrig har jeg ikke sagt noe om, men det er uansett ikke noe anderledes prising i Molde enn resten av landet. * Og som nevnt; skal en presse noen ut, må en pøse på med kapasitet og håpe at en har penger til å holde ut lengst. Nå er de til sammen kapasitetsmessig bare litt større enn utgangspunktet var, og trafikken har økt tilsvarende. * Det er ikke en rute i Norge som ikke har flere tilbudte seter enn nødvendig, og det har jeg heller ikke forsøkt å slå i hjel. * Jepp, da Fokkere trafikkerte KSU-OSL - eller i 2007 - lå beleggsprosenten på den ruta på 61. Nå er det flere tilbudte seter, og det er vel ingenting som har antydet at trafikken har økt mer enn kapasiteten (kapasitetsøkningen er sånn noenlunde - fra 400 til 500 seter hver vei per dag, eller cirka 25%). Tilsvarende er den i Molde fra 5 til 6 daglige B737, eller cirka 20%. |
||
| slankis |
Posted: March 02, 2010 10:00 pm
|
||
|
For Årø sin del er dette en forbedring fra i fjor. |
||
| enva |
Posted: March 02, 2010 11:53 pm
|
||||
![]() Tupolev Tu-134 ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Members Posts: 67 Member No.: 45 Joined: June 20, 2009 |
Insinuerer du noe? Har vært saklig under hele denne diskusjonen jeg. - Noe jeg også ellers er! Face it, du tåler ikke at folk kommer med fakta angående MOL og "byen" du bor i -------------------- |
||||
| slankis |
Posted: March 03, 2010 01:00 am
|
||||||||||||||
|
Ja, jeg insinuerer noe.
Saklighet på trøndersk vis: Først litt grining:
Deretter en udokumentert påstand, som naturligvis inneholder en generalisering av de sjeldne, og som man dessuten ikke aksepterer motargumentasjon på:
Deretter litt roping (nettikette, hva er det?):
Før det hele avsluttes med litt mer grining:
Saklighet tror jeg ikke du skal påberope deg med det første, nei. Og apropos "Got it now", kan hele innlegget ditt oppsummeres slik: "SAS og NAS prøver å skvise hverandre ut fra MOL-OSL og du tror ikke noen tjener penger på 7 daglige." Med andre ord; én setning med synsing uten forsøk på å underbygge noe med argumenter.
Næringen jeg bor i? Enlighten me. |
||||||||||||||
| enva |
Posted: March 03, 2010 02:25 am
|
||
thaha!
Etter det jeg har lest på RbNett og alle disse flyforumene, så kan man ikke tjene penger med alle de avgangene SAS og NAX tilbyr. Spesielt ikke når NAX bruker fly av typen 738 som tar nærmere 180 PAX, og det kanskje er 50-80 (maks) som flyr på hver tur. 80PAX x 399,- Nok = 31920.
Mao liten lønnsomt -------------------- |
||
| flyKSU |
Posted: March 04, 2010 12:25 am
|
||
|
Og det blir denne også snart dersom man ikke holder seg litt mer saklig. Diskuter tema, ikke person. Drittslenging er ikke akseptabelt, og dette gjelder alle. |
||
Pages: (2) 1 [2] |
![]() ![]() ![]() |