Powered by Invision Power Board

Pages: (2) 1 [2]   ( Go to first unread post ) Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Noen spådommer slår til
enva
Posted: March 01, 2010 06:14 pm
Quote Post

Tupolev Tu-134

Group: Members
Member No.: 45

QUOTE (slankis @ March 01, 2010 01:43 pm)
QUOTE (enva @ February 28, 2010 04:57 pm)
SAS OG NAX TRÅR TIL MED FLERE AVGANGER FORDI DET SOM SAGT ER ET STØNT FOR Å SKVISE UT DEN ANDRE KONKURENTEN!

Sorry mac. Men til sammen tre avganger i uken utgjør ikke akkurat noe press for å skvise ut noen. Eller: Det er rett og slett ikke nok til å funke.

Snakk om å vri og vende på ting da.

Skal det være så vanskelig å innse realiteten? rolleyes.gif

--------------------
Jonas Renhult Skaug

user posted image
- Mine bilder i JetPhotos
PMEmail PosterUsers WebsiteMSN
slankis
Posted: March 01, 2010 08:51 pm
Quote Post

Ilyushin Il-96

Member No.: 32

QUOTE (enva @ March 01, 2010 04:14 pm)

Nå er vel du en av de man skal høre minst på av folk som rammer forskjellige forum, men følgende er fakta:

Før: 5 ganger MOL-OSL daglig.
Nå: 6 ganger MOL-OSL daglig.
Snart: 6 ganger MOL-OSL daglig, men 7 på torsdager og fredager.

Dette er overhodet ikke sammenlignbart med Color Air mot SAS og Braathens-historien. Vi måtte hatt 9-10 daglige. Og det er ingen som pøser på med nok kapasitet til å greie å skvise ut den andre.
PMEmail Poster
flyKSU
Posted: March 02, 2010 01:04 am
Quote Post

Administrator

Group: Admin
Member No.: 1

Dog er det et faktum at det er overkapasitet på ruta Slankis, og i farten kan ikke jeg tenke meg noen annen grunn til at SAS hiver inn ekstra kapasitet nå enn for å vinne terreng. Det kunne visst ikke nettverksansvarlig i SAS heller.
slankis
Posted: March 02, 2010 01:59 pm
Quote Post

Ilyushin Il-96

QUOTE (flyKSU @ March 01, 2010 11:04 pm)
Dog er det et faktum at det er overkapasitet på ruta Slankis, og i farten kan ikke jeg tenke meg noen annen grunn til at SAS hiver inn ekstra kapasitet nå enn for å vinne terreng. Det kunne visst ikke nettverksansvarlig i SAS heller.

Han sa da i artikkelen at han mente det skulle være grunnlag for disse to ekstra avgangene. Men det er klart at SAS ikke akkurat gjorde noen markedsføringsmessig genistrek da de svarte på Norwegians inntreden på Årø, og det er tydelig at de prøver å bøte litt på det nå.

Er det flere flyseter enn det er behov for? Helt klart. Det er det også mellom Oslo og Bergen, Trondheim, Stavanger, Haugesund, Kristiansand, Ålesund, Kristiansund, Tromsø, Bodø osv.

I 1997 fløy SAS 268K passasjerer mellom Oslo og Molde. Til sammenligning fløy de 158K mellom Oslo og Kristiansund. Nå har jo disse tallene endret seg til 2010, men om man legger de til grunn, så gir

* fire frekvenser KSU-OSL 39,5K passasjerer per frekvens.
* seks frekvenser MOL-OSL 44,7K passasjerer per frekvens.
* sju frekvenser MOL-OSL 38,2K passasjerer per frekvens.

Nå ligger Molde - hvis en for enkelhets skyld glemmer at ting heter helg og slikt, på 6,4 frekvenser, hvilket gir 39,8K passasjerer per frekvens.

Muligens bør enkelte vurdere å diskutere overkapasitet på Kvernberget? Kanskje er seks daglige passende for Molde og 5-6 x Q400 bedre for Kristiansund?

Gjennomsnittsprisen i 2007 på OSL-MOL var forøvrig høyere enn til KSU, og det samme var prisstigningen siden 2003.

Kilde: http://www.toi.no/getfile.php/Publikasjone...4-2008-nett.pdf
PMEmail Poster
flyKSU
Posted: March 02, 2010 08:18 pm
Quote Post

Administrator

Nå er det ganske gamle tall du viser til. Statistikken kan du få tolke som du vil. Jeg velger å holde meg til uttalelser fra både SAS og Offenberg, nemlig at ruta MOL - OSL har størst overkapasitet av samtlige innenriksruter i landet.

Han sa da i artikkelen at han mente det skulle være grunnlag for disse to ekstra avgangene.

Så har vi enda en som var ute i media i dag. Offenberg sier følgende:
Så skal det også i edruelighetens navn sies at det neppe er marked for sju daglige frekvenser mellom Årø og Gardermoen i 2010. Dette er det definitive utslaget av konkurranse mellom to store aktører i markedet, sier John Offenberg.

Dine påstander om at de to aktørene ikke driver priskrig, og ei heller prøver å presse ut hverandre henger med dette ikke på greip. Det er den eneste årsaken til at man øker slik man gjør.

Videre, du kan fakisk ikke slå det faktum at denne ruta har langt flere seter tilbudt enn nødvendig ihjel med statistikk, og i alle fall ikke utdatert sådan. Det er mye som har skjedd siden 2008, KSU har blant annet fått vekk alle F50-avganger til OSL. Jeg tror ikke du skal bekymre deg for overkapasiteten på KSU med det første. På MOL vil det komme kutt. Det er både Offenberg, SAS og Norwegian klare over. Spørsmålet er hvem som brister først.
GGENKB
Posted: March 02, 2010 08:38 pm
Quote Post

Boeing 737-800

Member No.: 13

Da er sommerrutene lagt ut
Kvernberget får 3 avganger til/fra Oslo på ukedagene.
Årø får 2 avganger med SAS og 2 avganger med Norwegian.
Til og fra Bergen får Kvernberget 3 avganger mens Årø 2 avganger.
Så får vi se hvilke signaler resultatene av dette trafikkmønsteret påvirker ruteopplegget i ettertid.
PMEmail Poster
slankis
Posted: March 02, 2010 09:59 pm
Quote Post

Ilyushin Il-96

Nå er det ganske gamle tall du viser til.

Ja, og det er et helvete å finne nyere. Spørsmålet er hva som har endret seg og hvor mye.

Innenlands rutetrafikk KSU 2007: 265790, 2009: 266389. Ingen endring, med andre ord. Har trafikkfordelingen mellom rutene endret seg? Når åpnet ruten til Stavanger?

Molde 2007: 363498, 2009: 329710. Men her kan vi anta cirka 20% vekst frem til august, som i 2010 vil tilsvare 38500 ekstra passasjerer i forhold til 2009, eller til sammen: 368210. I tillegg kan vi anta - utifra signaler i media - en viss trafikkflytning fra Bergen og Trondheim-rutene til Oslo-ruten.

Jeg tror vi kan slå fast at å bruke tall fra 2007 faktisk er helt kurrant. Verden endrer seg ikke så dramatisk på Nordvestlandet fra år til år.

Ellers:

* Sju daglige er vi da heller ikke på ennå. Men sju avganger tett på helga, ja.

* Priskrig har jeg ikke sagt noe om, men det er uansett ikke noe anderledes prising i Molde enn resten av landet.

* Og som nevnt; skal en presse noen ut, må en pøse på med kapasitet og håpe at en har penger til å holde ut lengst. Nå er de til sammen kapasitetsmessig bare litt større enn utgangspunktet var, og trafikken har økt tilsvarende.

* Det er ikke en rute i Norge som ikke har flere tilbudte seter enn nødvendig, og det har jeg heller ikke forsøkt å slå i hjel.

* Jepp, da Fokkere trafikkerte KSU-OSL - eller i 2007 - lå beleggsprosenten på den ruta på 61. Nå er det flere tilbudte seter, og det er vel ingenting som har antydet at trafikken har økt mer enn kapasiteten (kapasitetsøkningen er sånn noenlunde - fra 400 til 500 seter hver vei per dag, eller cirka 25%). Tilsvarende er den i Molde fra 5 til 6 daglige B737, eller cirka 20%.
PMEmail Poster
slankis
Posted: March 02, 2010 10:00 pm
Quote Post

Ilyushin Il-96

QUOTE (GGENKB @ March 02, 2010 06:38 pm)
Kvernberget får 3 avganger til/fra Oslo på ukedagene.
Årø får 2 avganger med SAS og 2 avganger med Norwegian.
Til og fra Bergen får Kvernberget 3 avganger mens Årø 2 avganger.

For Årø sin del er dette en forbedring fra i fjor.
PMEmail Poster
enva
Posted: March 02, 2010 11:53 pm
Quote Post

Tupolev Tu-134

QUOTE (slankis @ March 01, 2010 06:51 pm)
QUOTE (enva @ March 01, 2010 04:14 pm)

Nå er vel du en av de man skal høre minst på av folk som rammer forskjellige forum

Insinuerer du noe?

Har vært saklig under hele denne diskusjonen jeg. - Noe jeg også ellers er!
Face it, du tåler ikke at folk kommer med fakta angående MOL og "byen" du bor i whistle.gif

--------------------
Jonas Renhult Skaug

user posted image
slankis
Posted: March 03, 2010 01:00 am
Quote Post

Ilyushin Il-96

Insinuerer du noe?

Ja, jeg insinuerer noe.

Har vært saklig under hele denne diskusjonen jeg. - Noe jeg også ellers er!

Saklighet på trøndersk vis:

Først litt grining:

ÅÅ herregud skal det være så jævla vanskelig da!?!

Deretter en udokumentert påstand, som naturligvis inneholder en generalisering av de sjeldne, og som man dessuten ikke aksepterer motargumentasjon på:

ALLE utenfor Molde skjønner at dette er noe SAS gjør for å skvise ut NAX. De tjener jo ikke en dritt på disse rutene nå som det blir hele 7 daglige.

Deretter litt roping (nettikette, hva er det?):

SAS OG NAX TRÅR TIL MED FLERE AVGANGER FORDI DET SOM SAGT ER ET STØNT FOR Å SKVISE UT DEN ANDRE KONKURENTEN!

Før det hele avsluttes med litt mer grining:

Det virker som du trur alt er fryd og gammen på MOL, men det er ikke det!

Got it now?

Saklighet tror jeg ikke du skal påberope deg med det første, nei.

Og apropos "Got it now", kan hele innlegget ditt oppsummeres slik: "SAS og NAS prøver å skvise hverandre ut fra MOL-OSL og du tror ikke noen tjener penger på 7 daglige." Med andre ord; én setning med synsing uten forsøk på å underbygge noe med argumenter.

Face it, du tåler ikke at folk kommer med fakta angående MOL og næringen du bor i  whistle.gif

Næringen jeg bor i? Enlighten me.
PMEmail Poster
enva
Posted: March 03, 2010 02:25 am
Quote Post

Tupolev Tu-134

thaha! laugh.gif

Deretter en udokumentert påstand, som naturligvis inneholder en generalisering av de sjeldne, og som man dessuten ikke aksepterer motargumentasjon på

Etter det jeg har lest på RbNett og alle disse flyforumene, så kan man ikke tjene penger med alle de avgangene SAS og NAX tilbyr.

Spesielt ikke når NAX bruker fly av typen 738 som tar nærmere 180 PAX, og det kanskje er 50-80 (maks) som flyr på hver tur.

80PAX x 399,- Nok = 31920.
  • Drivstoff
  • Catering
  • Cleaning
  • Staff salary
  • Flyplassavgift (landingsavgift osv)
  • Handling
Osv osv...
Mao liten lønnsomt wink.gif

--------------------
Jonas Renhult Skaug

user posted image
flyKSU
Posted: March 04, 2010 12:25 am
Quote Post

Administrator

QUOTE (slankis @ February 27, 2010 11:30 am)
(tråden er av andre årsaker stengt)

Og det blir denne også snart dersom man ikke holder seg litt mer saklig. Diskuter tema, ikke person. Drittslenging er ikke akseptabelt, og dette gjelder alle.
1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

Topic Options Pages: (2) 1 [2]  Reply to this topicStart new topicStart Poll