Slide 1 Slide 2 Slide 2

Redegjorelse for statistikkpresentasjon

images

Kvernberget.net har fått tilbakemeldinger på at det er avvik mellom trafikkstatistikken til Kristiansund lufthavn som publiseres her, og hos enkelte andre nettsteder og aviser. Jeg ønsker derfor å gi en forklaring på dette, for å unngå eventuelle misforståelser.

Det er Avinor som publiserer måneds- og årsstatistikk over passasjertall for de flyplassene de drifter, inkludert Kvernberget. Det skilles mellom blant annet innenriks-, utenriks-, offshore- og transittreisende i disse publikasjonene - blant annet.

Forskjellene vi har fått tilbakemelding om oppstår når man skal regne det totale antallet reisende til og fra flyplassen i en gitt periode. Spørsmålet dreier seg i hovedsak om hvilke passasjergrupper som skal inkluderes i det totale antallet reisende, og hvilke som skal utelates. Kvernberget.net forholder seg til såkalte ”terminalpax”, som inkluderer innenriks-, utenriks-, og offshoretrafikk, og utelater transitt-passasjerer. (reisende som skal videre til en annen destinasjon, via Kvernberget)

Inntil 2010 inkluderte ikke begrepet ”terminalpax” offshorereisende; kun flypassasjerer utenriks og innenriks. Avinor valgte å inkludere offshorereisende med den begrunnelse at disse passasjerene også bør regnes med for å gi et mer helhetlig bilde av den totale trafikken, samt at de kan regnes som reisende i jobbøyemed, på samme måte som jobbreisende med fly. Kvernberget.net har tidligere vært i kontakt med Avinor om hvordan statistikken bør presenteres her, og fått i svar at å vise til "terminalpax" er den mest korrekte måten å gjøre det på.

Tilbakemeldingene jeg har fått har hovedsakelig dreid seg om en artikkel på nettstedet molde-airport.com; en tilsvarende nettside som Kvernberget.net om Molde lufthavn, og i Tidens Krav.

363.000 passasjerer reiste over flyplassen i Kristiansund i 2011. Det er en økning på 4,5 prosent sammenlignet med året før.
- Tidens Krav

Tidens Krav har her også inkludert transittreisende i sin presentasjon av passasjertallene for 2011.

Totalt reiste det 436.471 passasjerer til og fra Molde lufthavn med rute og charterfly, inn og utland. (...) For Kristiansund Kvernberget er tallene langt mer beskjedne med en total på 282.538...

Totalt reiste det 333.000 mellom Molde og Oslo i 2011, noe som er ny rekord. Med andre ord har denne ruta alene over 50.000 flere passasjerer enn den totale trafikken på Kvernberget.
- molde-airport.com

I det første avsnittet fra molde-airport.com (se sitat over) vises det til at tallene som presenteres kun omhandler flyreisende. I det andre avsnittet er ikke dette tilfelle. Det vises til det "totale trafikken". Dette utsagnet blir derfor galt, og gir etter min mening et helt feil bilde av den reelle trafikksituasjonen.

Jeg ønsker å gratulerer Molde lufthavn med den gode veksten lufthavnen har hatt det siste året. Likevel vil jeg understreke at det i mine øyne blir feil å legge fram tall på denne måten, ettersom det skaper forvirring når det ikke gjøres klart at totalen det her er snakk om ikke inkluderer det man ved første øyekast tror den gjør.

Du kan selv lese Avinors månedlige statistikkpublikasjoner her.

Tilbakemeldinger